Conversieratio verhogen doe je zo!

Conversieratio is de verhouding tussen de hoeveelheid bezoekers op je website en het percentage dat uiteindelijk een aankoop, inschrijving of aanmelding doet op je website. Het is goed om hier inzicht in te hebben om te kunnen bepalen of bepaalde marketing inspanningen het gewenste resultaat opleveren.

 

Welke conversieratio is normaal voor een website en hoe bereken ik deze dan?

Over het algemeen kun je zeggen dat een conversieratio van 1% – 2% normaal is, met andere woorden:

Van elke 100 bezoekers op je website zijn er 1 a 2 bezoekers die jouw gewenste actie verrichten. Natuurlijk wil je dit aantal verhogen, daarom gaan we eerst de exacte aantallen huidige conversies op je website in kaart brengen.

De beste manier om te berekenen wat de conversieratio van je website op dit moment is, is door gebruik te maken van een rekentool. Een goede rekentool om de conversieratio van je website te berekenen vind je hier:

http://www.berekenen.nl/a-z/conversie-berekenen

 

Nu je precies weet wat de conversieratio van je website is, is het tijd om deze aantallen te verhogen.

 

 

 

Maak een Google Analytics account aan om je huidige conversieratio te meten.

Om je conversieratio te kunnen verbeteren is het allereerst belangrijk om inzicht te krijgen in het bezoekers gedrag op je website. Op deze manier kun je precies bepalen welke pagina’s het meest bezocht worden op je website en op welke pagina de meeste bezoekers afhaken.

Door hier inzicht in te krijgen kun je je website effectiever inrichten om zo meer bezoekers te kunnen converteren.

Het is immers zo dat je niet zomaar in het wilde weg moet gaan optimaliseren omdat je dan misschien dingen gaat veranderen op je website die wel goed liepen. Door je in de informatie die je uit Google Analytics over je website krijgt te verdiepen, kun je precies bepalen waar veranderingen doorgevoerd worden moeten.

In Google Analytics kun je onder andere de volgende informatie vinden:

-Waar bezoekers vandaan gekomen zijn. ( Adwords, organische resultaten, social media, etc.)

-Wat de bounce rate is. (het aantal bezoekers dat direct de website weer verlaten heeft )

-Welke pagina’s bezocht zijn.

Hierdoor krijg je een gedetailleerd inzicht in het gedrag van de bezoeker op je website en kun je op deze manier precies achterhalen waar de knelpunten van je website liggen.

Om gebruik te kunnen maken van Google Analytics dien je deze aan je website te koppelen.

Het koppelen aan je website kan op 2 manieren. De eerste manier geldt alleen voor websites die op Wordpress draaien. Om op je Wordpress website Google Analytics te installeren kun je gebruik maken van een speciaal daarvoor ontwikkelde plug-in.

Het voordeel van deze plug-in is dat je hiermee Analytics snel op je website geïnstalleerd hebt en hier verder geen technische kennis voor nodig hebt.

De tweede manier is een beetje omslachtiger. Deze manier dient gebruikt te worden als je website niet op Wordpress draait. Om nu Google Analytics op je website te kunnen installeren dien je wel degelijk enige technische kennis nodig te hebben omdat Google Analytics nu in de code van je website verwerkt dient te worden.

Het op de juiste wijze instellen van Google analytics bestaat nu uit meerdere te nemen stappen. Als je zelf de technische kennis om dit op te zetten niet in huis hebt, laat dit dan alsjeblieft door je website bouwer doen.

https://www.google.nl/intl/nl/analytics/

 

conversie verbeteren met google analytics

 

Een duidelijk navigatie menu op je website zorgt voor een betere conversieratio

Wat je tegenwoordig op veel websites ziet is dat ze in de menu balk 1001 verschillende keuzemogelijkheden hebben opgenomen en als je dan met de muis erover heen gaat dat dan ook nog een compleet uitklap menu op je beeldscherm verschijnt.

Dit is killing voor je conversie omdat je de bezoeker daarmee massieve keuze stress geeft.

Het beste is om de menu balk te beperken tot 5-6 verschillende opties en te kiezen voor duidelijke en heldere menu-items. De menu balk kun je horizontaal onder de header plaatsen of verticaal aan de linkerzijde van je website.

Een heel belangrijke tip is om de knop in de menu balk waarvan je het liefste wilt dat de bezoeker daarop klikt (conversie doel) de meest linker knop maakt (naast de ”Home” knop) .

 

menubalk conversieratio

 

Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de meest linker knop in de menu balk van een website het vaakst wordt aan geklikt. Hierdoor kun je je bezoeker een beetje sturen in de richting van je conversie doel.

Dit kan zijn het downloaden van een Ebook of rapport, het aanmelden voor je nieuwsbrief, het aanschaffen van een product etc.

Maak voor je bezoeker glashelder wat het doel is van je website en wat het precies is dat je wilt dat ze doen.

Voordat je er überhaupt over nadenkt om je website te gaan optimaliseren, moet je eerst een duidelijk plan hebben wat je wilt bereiken met je website. Te vaak zie je websites die overkomen als een ‘’gepimpt’’ visitekaartje en geen enkel doel hebben dat in verband staat met het binnenhalen van nieuwe klanten .

Het is dan eigenlijk een bonte verzameling van informatie met als enige doel de bezoeker algemeen te informeren over het bedrijf . Hier laten deze bedrijven die hun website op deze wijze gebruiken ongelooflijke kansen liggen.

Een goede website is zo ingericht dat de bezoeker direct als hij op de website aankomt het gevoel heeft: dit is precies wat ik zoek, dit bedrijf achter deze website begrijpt mijn probleem.

Om dit te kunnen bereiken is het noodzakelijk dat je in glasheldere, en voor iedereen begrijpelijke woorden duidelijk maakt wat het doel van je website en je bedrijf is. Dit kun je doen door gebruik te maken van een zogenaamde title-tag.

Een title-tag is een korte zin die in een klap duidelijk maakt waar de website over gaat. De title-tag vind je meestal in de header naast het logo. Let er wel op als je je title-tag schrijft dat je gebruik maakt van concrete aantoonbare voorbeelden.

 

title tag om je conversie ratio te verbeteren

 

 

Wees met het gebruiken van dit soort zinnen zeer voorzichtig, gebruik deze alleen als je het ook echt kunt aantonen. Kun je dit niet en je bezoeker ontdekt dat het niet waar is, dan komt dit de reputatie van je bedrijf niet ten goede.

Verder is het van belang om je Unique Selling points concreet te benoemen op je website.

Hiermee laat je je bezoeker zien waarin jij je onderscheidt van de concurrentie. Maak deze USP´s klikbaar en link ze door naar een pagina waar meer uitleg over die betreffende USP gegeven wordt.

 

 

Bananen, bananen, bananen….één van de beste manieren om je conversie te verhogen.

Bananen zijn felgekleurde buttons op een web pagina die uitnodigen om op te klikken. Door bananen te gebruiken kun je de bezoeker sturen om datgene te doen dat je graag wilt dat hij doet. Zorg ervoor dat de tekst die je op de banaan plaatst in een klap duidelijk maakt wat de bezoeker krijgt als hij erop klikt.

Gebruik woorden zoals: gratis, direct, nu, hier, etc. in het geval dat je bijvoorbeeld wilt dat de bezoeker een gratis rapport download kun je zoiets schrijven als: ‘’gratis rapport downloaden’’ of ‘’hier downloaden’’. Daarnaast is het belangrijk om opvallende kleuren te gebruiken om de aandacht te trekken.

buttons om conversieratio te verhogen

Hierbij kun je dan op de banaan de volgende stap zetten, als de bezoeker er dan op klikt komt hij op de volgende pagina waar hij,  nadat hij daar zijn taak uitgevoerd heeft hij op de volgende banaan kan klikken die hem weer naar de volgende stap in het proces leidt enz.

Om meer kliks op je banaan te krijgen kun je gebruik maken van slimme fotografie. Dit doe je door gebruik te maken van afbeeldingen waarbij iemand in de richting van de banaan wijst, loopt, kijkt etc.

 

 

Bied je bezoeker garanties die voor jou ongemakkelijk voelen…

Welke garanties kun je jouw bezoeker geven als hij bij jou koopt? Kun je deze garantie zo uitzonderlijk maken dat je bezoeker amper geloven kan dat jij dit hem aanbied als hij niet tevreden is met jouw dienst?

Als je dit kunt doen dan geef je jezelf een grote voorsprong op je concurrenten die dit niet doen. Je bezoeker zal waarschijnlijk eerder bij jou kopen dan bij de concurrentie omdat hij weet dat hij bij jou geen enkel risico loopt als hij de dienst aanschaft.

Om dit toe te kunnen passen is het wel belangrijk te beseffen dat de dienst die je verkoopt van hoge kwaliteit moet zijn. Zo goed dat je zelf de dienst ook zou aanschaffen en gebruiken.

Is je dienst niet van deze kwaliteit, dan kun je deze methode beter niet toepassen.

 

Hoe kan je deze methode gebruiken om je conversieratio te verhogen?

 

Door eerst na te denken hoe je bezoeker de dienst gebruiken zou als hij het zou kopen.

Zal hij daadwerkelijk de gewenste resultaten bereiken zoals jij hem hebt belooft in de tekst op je sales pagina? Hoe snel zal hij deze resultaten bereiken? Hoe zou jij voor hem het risico weg kunnen nemen als hij de dienst bij jou koopt en hij niet de beloofde resultaten behaalt zodat hij niet zijn geld kwijt is?

Krijg voor jezelf een helder inzicht in deze vragen en ga dan nadenken over hoe je het risico voor je bezoeker weg kunt nemen.
​Een voorbeeld van een manier om het risico voor je bezoeker weg te nemen is:

-Niet goed geld terug garantie waarbij je de bezoeker aanbied de dienst uit te proberen voor 30 dagen. Als hij na dertig dagen niet tevreden is krijgt hij zijn geld terug.

garantie logo voor hogere conversies

 

Deze methode noemt men Risk-Reversal.

Nu begrijp je ook waarom het belangrijk is dat je dienst van hoge kwaliteit moet zijn.

Je vraagt jezelf nu natuurlijk af, als ik zulke garanties aanbied, moet ik dan niet veel meer diensten gratis weggeven dan dat ik verkoop?

Nee, dat valt wel mee. Hoewel een klein percentage van de garantie gebruik zal maken, zal het overgrote deel tevreden zijn met je geleverde dienst.

Doordat je bezoeker als hij bij jou koopt geen enkel risico loopt, zullen meer bezoekers geneigd zijn om bij jou de dienst aan te schaffen.

Het percentage extra omzet door de extra verkopen van je diensten die je hierdoor realiseert, zijn vrijwel altijd groter dan de kosten voor het weg moeten geven.

De garantie die je jouw bezoeker geeft moet voor jou een beetje ongemakkelijk voelen. Als dat zo is dan weet je zeker dat je garantie uitzonderlijk genoeg is om je bezoeker te laten zien dat hij geen enkel risico loopt door jouw unieke garantie waardoor hij bij jou koopt en niet bij de concurrent.

 

Heb je gevonden wat je zocht?

Het is voor je bezoeker belangrijk dat hij vindt op je website waarnaar hij op zoek is. Dit is erg belangrijk omdat de gemiddelde bezoeker bij de minste en geringste irritatie je website weer verlaat en je hem waarschijnlijk voor altijd kwijt bent.

Het is dus voor jouw website van het grootste belang dat direct voor de bezoeker duidelijk is wat hij hier kan doen.

Een makkelijke manier om dit te doen is door het doel van de pagina als tekst op de banaan te vermelden.

Bijvoorbeeld een pagina waar hypotheek rentes getoond worden een banaan plaatsen met als tekst ‘’Mijn Hypotheek berekenen’’ zodat voor de bezoeker van de pagina direct duidelijk is wat hij moet doen.

 

call to action voor betere conversieratio

 

Verder is het heel belangrijk dat je maar 1 doel per pagina hebt anders ontstaat bij de bezoeker keuzestress en is de kans groot dat je hem ook kwijtraakt.

Wil je nu een beetje verder gaan in de details en precies weten waar je bezoekers problemen ervaren in het gebruik van je website, dat wil zeggen, het vinden van het doel? Vraag je bezoekers dan door middel van een kleine enquete van maximaal 2 vragen of ze gevonden hebben wat ze zochten.

survey gebruiken om conversie te verhogen

 

Als je dan veel dezelfde antwoorden krijgt weet je wat je moet aanpassen op je site om de bezoeker een betere gebruikerservaring te geven.

Om een nog beter beeld te krijgen kun je gebruik maken van je Google Analytics account, hierin kun je precies zien welke pagina’s bezocht zijn en op welke pagina’s de bezoeker de website heeft verlaten. Hierdoor krijg je een goed beeld welke pagina’s extra aandacht nodig hebben.

 

Dienst voordelen of toch liever klant voordelen?

Als je  diensten verkoopt is het logisch dat je enthousiast bent over hetgeen je jouw klanten te bieden hebt. Hoe vanzelfsprekend het voor jou ook klinkt dat alle dienst specificaties van hetgeen jij aanbied fantastisch zijn, interesseert dit jouw klant eigenlijk bar weinig.

Natuurlijk vindt hij het wel belangrijk wat de dienst allemaal doet. Hij is echter meer ge-interesseert in de persoonlijke voordelen die het voor hem heeft.

Met andere woorden, hoe het hem helpt het probleem dat hij heeft, waarvoor hij op zoek is naar een oplossing, en daardoor op jouw website is terecht gekomen op te lossen.

Als je op je website op de verkoop pagina waarop je jouw dienst verkoopt schrijft over de voordelen van de klant, zal je uiteindelijk veel meer verkopen omdat je jouw klant het gevoel geeft dat je hem en zijn probleem begrijpt.

Hiermee ga je veel meer resultaten halen dan met een koude kille verkooptekst met alleen maar  dienst kenmerken. Er is niet voor niks het gezegde: ‘’Features Tell, Benefits Sell…’’

 

Waarom we niet graag anders zijn dan de rest…

Omdat wij mensen sociale wezens zijn en ons wel degelijk beïnvloeden laten door anderen is dit fantastisch nieuws voor jou als ondernemer. Je kan namelijk het gedrag van je bezoeker enigszins sturen en hem precies dat laten doen wat jij graag wilt dat hij doet op je website.

Hoe vaak heb je zelf al gehad dat je bijvoorbeeld in een webshop aan het rondkijken was en een artikel aangeklikt hebt en dat er dan bij staat. ‘’80% koos voor dit product’’ of ‘’beste keus’’ ,of  ‘’….mensen kozen voor dit artikel ’’ dit zijn allemaal voorbeelden van sociale bewijskracht.

Sociale bewijskracht is als meerdere mensen voor jou de betreffende dienst aangeschaft hebben en er een positieve mening over hebben, zal het in jouw ogen ook een goede aankoop zijn want er zijn immers al zoveel anderen die het ook een goede dienst vonden.

Hier komt dan de tweede factor in het spel. Dat is onze consistentie. Consistentie is het trouw blijven aan eerder genomen beslissingen en niet anders willen zijn dan de rest van de groep. Dat wil zeggen dat we geen afwijkend gedrag willen vertonen.

Dit kun je je zo voorstellen.. omdat zoveel mensen de dienst aangeschaft hebben en er tevreden over zijn, is het voor ons de logische keuze om deze dienst ook te kopen want anders zouden we buiten de sociale norm vallen (omdat we een andere dienst kopen dan de rest) dit is een enorm krachtig principe dat door ons onderbewuste aangedreven wordt.

Je moet jezelf dan ook afvragen als je van deze techniek gebruik gaat maken tot welk punt het voor jou ethisch verantwoord is om mensen op deze manier te beïnvloeden.

Een goede test om dit voor jezelf helder te krijgen is door jezelf af te vragen of je jouw eigen dienst ook zou kopen en gebruiken . Als je hier met een gerust hart met ja kunt antwoorden is er niks aan de hand.

Pas de bovengenoemde manieren om je conversieratio te verhogen toe op je website, en ik weet zeker dat je binnenkort grote resultaten zult gaan zien.

​Heb je goede resultaten behaald met het toepassen van deze conversieratio verhogende tips? Dan wil ik je uitnodigen om deze met iedereen te delen door een bericht hieronder achter te laten.

Als je vragen hebt kun je me rustig een email sturen, ik zal dan persoonlijk al je vragen beantwoorden.

​Ik ben benieuwd naar je reply!!!

P.s. zie ook mijn artikel over aquisitie met je website voor nog meer tips om bezoekers om te zetten tot klant.

 

 

 

Michel Tempel

Michel Tempel

Michel Tempel is de eigenaar en drijvende kracht achter Meeronlineresultaat . nl

Hij geeft in zijn blogs internet marketing , conversie optimalisatie, marketing psychologie en SEO tips.

Snel meer leads genereren?
Je bent er bijna!Waar mogen we hem naartoe sturen?