Aquisitie, iedere ondernemer krijgt ermee te maken als hij klanten wil krijgen voor zijn bedrijf. Bij aquisitie is er onderscheid te maken tussen warme aquisitie, het benaderen van potentiële klanten waar al eerder contact mee is geweest en waarbij het waarschijnlijker is dat ze zaken met je gaan doen, en koude aquisitie, het benaderen van potentiële klanten waar nog nooit contact mee is geweest.

Vele ondernemers hebben vooral moeite met de koude vorm van aquisitie, daarom volgt hieronder een stappenplan hoe je door slim gebruik te maken van je website een grote hoeveelheid warme leads voor je bedrijf kunt creëren waardoor je nooit meer koude leads hoeft te bellen en lastig te vallen, en je de kans dat ze jouw dienst afnemen aanzienlijk vergroot.

 

​Online aquisitie is een effectieve methode om nieuwe klanten te krijgen, vergroot je kansen op succes met dit simpele 7-stappenplan door je website het verkooppraatje te laten doen…

 

 

Haal bezoekers naar je website via Google.

​De allerbelangrijkste voorwaarde om met aquisitie meer klanten te krijgen via je website is dat je voldoende bezoekers hebt. Om grote getallen bezoekers op je website te kunnen krijgen heb je een aantal opties. Hieronder bespreken we iedere optie afzonderlijk.

-Google Adwords: Google Adwords is het betaald adverteren programma van Google. Het basis principe is dat men biedt op een bepaald zoek woord om bovenaan in de advertentie resultaten getoond te worden op de eerste pagina in de Google zoek resultaten.

Doordat men niet weet hoeveel de concurrentie bied voor datzelfde zoek woord loopt men al snel het risico dat men te veel betaald. Er wordt namelijk elke keer dat iemand op de advertentie klikt een bedrag in rekening gesteld.

​Bij het adverteren via Google Adwords geldt dat er vooraf een dag limiet ingesteld wordt, en zo gauw deze bereikt is dan wordt je advertentie niet meer in de resultaten getoond om te voorkomen dat je voor torenhoge kosten komt te staan.

Het is bij deze manier van bezoekers naar je website halen extreem belangrijk om uiteindelijk na te rekenen of de aquisitie kosten voor het adverteren met Google Adwords in verhouding staan tot de gemaakte winst door die extra bezoekers. Als dat niet het geval is, kun je beter voor de andere optie gaan.

SEO ( Organische zoek resultaten in Google) : Een tweede manier om grote aantallen bezoekers naar je website te trekken is door het toepassen van Zoekmachine Optimalisatie (SEO) technieken.

Zoekmachine Optimalisatie technieken zijn technieken die je toe kunt passen om in de gratis resultaten van Google te kunnen scoren. Om succes te hebben met deze technieken is wel enige kennis vereist en duurt het langer voordat men resultaten begint te zien, maar het is zeker de moeite waard om dit te gaan toepassen op je website.

Ik zal hier niet ingaan op de details van zoekmachine optimalisatie, om een simpel en praktisch stappenplan te kunnen volgen waarmee je gegarandeerd zult gaan scoren in Google raad ik je aan om mijn artikel boordevol seo tips te lezen.

 

 

aquireren met seo

 

 

Focus bij je aquisitie op het geven van waarde.

Om je potentiële klant ervan te kunnen overtuigen dat jij hem kunt helpen, is het belangrijk dat hij merkt dat je niet direct al probeert om hem iets te verkopen. Dit is zeer belangrijk bij deze vorm van aquisitie.

Om succesvol een potentiële klant voor je te winnen, is het beter dat jullie eerst een soort van relatie opbouwen waardoor de klant je meer gaat vertrouwen en uiteindelijk makkelijker over de streep getrokken kan worden als het moment aangebroken is om je aanbod aan hem voor te leggen.

​De beste manier om de klant je meer te laten vertrouwen is door het geven van waarde. Geef de klant gratis tips waarmee hij aan de oplossing van zijn probleem kan werken.

Door het (gratis) weggeven van waardevolle informatie en tips die aanvankelijk ook daadwerkelijk voor resultaat zorgen, overtuig je hem ervan dat de betaalde versie van je dienst absoluut de beste oplossing voor hem is.

​Het gratis weggeven van informatie of tips kun je op de volgende manieren doen:

Ebook: Een gratis Ebook met tips die je kunt downloaden in ruil voor je naam en email adres is een veel gebruikte methode die je op veel websites tegenkomt.

Het grote voordeel van deze methode is dat je jezelf en je bedrijf op een niet opdringerige manier onder de aandacht kunt brengen van je klant, immers hij heeft zelf ervoor gekozen om je Ebook te downloaden.

In dit Ebook kun je naast het geven van waardevolle informatie ook een goede uitleg geven over waar jij en je bedrijf voor staan en waarom jij de juiste partij bent om de klant te kunnen helpen.

Een tweede bijkomend voordeel is dat je contact informatie van de klant hebt (namelijk zijn naam en email adres). Hoe je jouw potentiële klant kunt overtuigen om je Ebook te downloaden, bespreken we straks.

Bloggen: Een tweede manier om waarde te geven is door het schrijven van blogs en deze op je website te publiceren. Door het schrijven van blogs waarin je jouw kennis deelt, bouw je aan een zekere autoriteit voor jezelf.

Doordat je bezoeker ziet en leest dat jij veel van je vakgebied afweet en deze kennis ook deelt met je bezoekers zorgt ervoor dat je gezien gaat worden als expert in je vakgebied. Een bijkomend voordeel van het schrijven van een goed blog bericht is dat het ook je vindbaarheid in Google vergroot.

Als je veel over een bepaalde term in je blog bericht spreekt, kan het zomaar zijn dat je hierop gevonden gaat worden in Google met nog meer bezoekers op je website als gevolg.

-Nieuwsbrief: Een nieuwsbrief is een email met tips, info of aanbiedingen die je periodiek verstuurd naar de bezoekers die zich hiervoor aangemeld hebben. Nieuwsbrieven worden meestal verstuurd als er een bepaalde aanbieding of een bepaalde actie loopt, of als er bepaalde nieuws waardige feiten over het bedrijf te melden zijn. Hierdoor hebben ze een beetje het imago opgelopen slechts een reclame uiting te zijn en worden ze daarom vaak al snel naar de prullenbak verwezen in het email account.

​Om ervoor te zorgen dat jouw nieuwsbrieven wel geopend en gelezen worden kun je je het beste op één onderwerp per nieuwsbrief richten. Door in de titel van de nieuwsbrief in heldere woorden te beschrijven wat je lezer kan verwachten als hij de nieuwsbrief opent, vergroot je de kans dat hij daadwerkelijk geopend en gelezen wordt.

 

​Veel ondernemers laten de enorme kansen die het internet en hun website hen biedt om succesvolle aquisitie voor hun bedrijf te doen liggen.. Wees je concurrenten te slim af door dit wel te doen…


Ontwikkel een giveaway en pop-up.

​Een giveaway is een gratis lokkertje waarvan het doel is om in ruil ervoor de naam en het email adres van de bezoeker te krijgen. Een giveaway kan van alles zijn.

Voorbeelden van giveaways die veel gebruikt worden zijn: Ebooks, Whitepapers, Trainingsvideo’s , Kortingsbonnen / Vouchers etc.

​Een goede giveaway moet aan een aantal voorwaarden voldoen om voor maximaal resultaat te kunnen zorgen.

-Het moet aansluiten bij wat je doelgroep zoekt: Hiermee bedoel ik dat de giveaway relevant moet zijn voor je doelgroep. Als jouw doelgroep op zoek is naar een oplossing om bijvoorbeeld hun tijd effectiever te kunnen besteden, is het logischer dat jouw giveaway zoiets is als een Ebook met 10 Time management tips waardoor je direct 1 uur per dag extra overhoud dan bijvoorbeeld een Ebook over tuinieren bij wijze van spreken.

-Het moet waardevol zijn: Het email adres en de naam weggeven is voor veel mensen toch nog wel een grote stap. Als ze het dan al weggeven moet er wel iets heel waardevols tegenover staan.

Door het geven van waardevolle informatie in de vorm van bijvoorbeeld een Ebook of Trainingsvideo geef je de bezoeker direct waardevolle tips die hij kan toepassen om zijn probleem op te lossen.

​Je hoeft hierbij niet bang te zijn dat je teveel informatie gratis weggeeft want ook al zal hij mischien een aantal tips daadwerkelijk toepassen, de kans is zeer groot dat hij ervoor kiest om jou in te huren om de maximale resultaten te kunnen behalen.

-Geef het een passende titel en eventuele afbeelding: Als je eenmaal beslist hebt wat voor soort giveaway je gaat ontwikkelen, is het belangrijk om deze een goede titel te geven.

 

 

giveaway voor online aquisitie

 

 

Het allerbeste is om het een titel te geven die in één klap duidelijk maakt wat de bezoeker gaat leren. De meest effectieve soort titels voor giveaways zijn titels met een nummer erin. Enkele voorbeelden van zulke titels zijn: ”7 tips om je partner te verrassen op valentijnsdag” of ”in 5 stappen naar meer innerlijke rust door meditatie”. ik geloof dat je het principe zo wel snapt.

​Een pop-up is een klein venster dat verschijnt als je een website bezoekt met daarin een aanbod. Meestal verschijnen deze pop-ups na een bepaald aantal seconden op de site te hebben doorgebracht.

Voorheen kon het wel gebeuren dat er een pop-up verscheen die het hele beeldscherm in beslag nam en die je dan alleen kon laten verdwijnen door je naam en email-adres in te vullen of op het kruisje rechtsboven aan de pop-up te klikken.

 

 

popup-aquisitie

 

 

 

 

 

 

Aan deze praktijken zijn door Google een einde gemaakt door websites die gebruik maken van dit soort grote pop-ups lager te ranken in de zoekresultaten.

Pop-ups mogen dus niet meer het hele scherm in beslag nemen maar dat betekent niet dat je geen effectief gebruik meer kunt maken van pop-ups. De meest effectieve manier om pop-ups te gebruiken is door de zogenaamde Fly-in pop-up.

De Fly-in pop-up is een pop-up die ergens tussen de 5-10% van het scherm beslaat en meestal aan de rechterkant verschijnt nadat men een bepaald aantal seconden op de website is geweest of tot een bepaald punt naar beneden heeft ge-scrolled.

​In de pop-up wordt de bezoeker een giveaway aangeboden met de mogelijkheid om zijn naam en email adres in te vullen om toegang te kunnen krijgen tot de download.

Meestal is in de pop-up ook een afbeelding verwerkt van de giveaway om het extra aantrekkelijk te maken voor de bezoeker.

​Het beste is om in het tekstveld van de pop-up ofwel de titel van de giveaway te zetten, of het grootste voordeel dat de bezoeker met het toepassen van de tips in de giveaway gaat behalen.


Schrijf een goede email marketing serie.

​Nu jouw bezoeker enthousiast geworden is en jouw giveaway heeft gedownload in ruil voor zijn naam en email adres, is het tijd om hem op te warmen voor de uiteindelijke verkoop van jouw dienst.

Er wordt gezegd dat de grootste kans op een verkoop plaatsvindt op het zevende contact moment met de prospect. Hierbij kun je het contact moment waarin je bezoeker zijn naam en email adres achtergelaten heeft meetellen.

 

 

aquisitie door gebruik te maken van emailmarketing

 

De ideale email cyclus zou er als volgt uitzien:

-Dank email en double opt-in: In deze email bedank je jouw bezoeker voor het vertrouwen dat hij in jou heeft getoond door jouw giveaway te downloaden.

Ook laat je jouw bezoeker nogmaals op de inschrijf bevestigingslink klikken welke je in de email verwerkt hebt. Dit heet double opt-in en is bij de wet verplicht.

-Welkom email en giveaway: In deze email heet je jouw prospect welkom en toon je aan hem in de email door middel van een download link of button waar hij zijn giveaway kan downloaden.

​Een paar dagen later stuur je dan de volgende email.

-tips voor direct resultaat: In deze email geef je jouw prospect één of twee tips die niet in je giveaway beschreven staan, maar waarvan je weet dat deze snel voor een klein succes zorgen als ze toegepast worden.

Hierdoor gaat jouw prospect nog meer de toegevoegde waarde die jij hem kan bieden ervaren.

​De volgende email weer een paar dagen later.

-Wat is het grootste probleem waar je tegen aanloopt? : In deze mail ga je aan de prospect vragen wat het grootste probleem is dat hij heeft ervaren tot nu toe in zijn pogingen om zijn probleem op te lossen.

Door je prospect op deze mail te laten antwoorden krijg je waardevolle inzichten in de struikelblokken waar je prospects tegenaan lopen in hun pogingen hun probleem op te lossen.

Met de informatie die je hier verzameld kun je jouw dienst nog beter op de behoeftes van jouw potentiële klant afstemmen waardoor je hem nog beter kunt helpen. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je al deze mails persoonlijk beantwoord zodat je laat zien dat je een echt mens bent die de emails verstuurd.

Deze techniek is gebaseerd op de ”9-word email” van Dean Jackson.

-Testimonials: In deze mail ga je korte testimonials tonen van klanten die reeds van jouw service gebruik gemaakt hebben en hier resultaten mee bereikt hebben.

Door dit te doen bouw je nog meer vertrouwen in jou op bij je prospect. Het tonen van social proof, het bewijs dat andere mensen die met jouw dienst de resultaten bereikt hebben die jouw prospect ook wil bereiken, is de ultieme manier om de prospect voor jou te winnen.

​De verkoop / aanmelding of lead: Dit is het moment waarop je jouw prospect het aanbod gaat doen voor jouw dienst. Als het goed is heb je nu genoeg waarde gecreëerd voor je prospect om ervan overtuigt te zijn dat jij de beste oplossing voor zijn probleem bent.

Nu kun je hem in deze mail een aanbod doen, maar je kunt ook ervoor kiezen om hem door te sturen naar de diensten pagina op je website. Deze tweede optie heeft de voorkeur omdat hij dan direct de aankoop kan voltooien.

 

 

Doorsturen naar de diensten pagina.

​Nu je prospect op je diensten pagina is terecht gekomen is het belangrijk dat je hem dat laatste zetje in de goede richting geeft zodat hij zijn aankoop kan voltooien.

Hier ga je de prospect nogmaals de persoonlijke voordelen voor de prospect door het gebruik van jouw dienst  tonen. tevens vermeld je hier de prijs en de betaal opties van de dienst en toon je hem een button waar hij op kan klikken om de dienst te bestellen.

 

online aquisitie verhogen met bestelknop

Aanzetten tot actie.

Nu is het grote moment daar!!! Je prospect staat op het punt om op die grote knop te drukken en jouw dienst aan te schaffen…
​Opeens krijgt hij twijfels.. is dit toch wel de juiste oplossing voor mijn probleem? heb ik ook garantie dat het werkt? Zijn mijn betaling en mijn gegevens wel veilig? moet ik lang wachten voordat de dienst begint? Dit zijn allemaal vragen die op het allerlaatste moment bij de prospect kunnen opduiken.

Als je deze ”bezwaren” niet effectief weet te weerleggen, is er een kans dat de prospect zich op het allerlaatste moment terugtrekt uit het aankoopproces. Een manier om dit te doen is door in de buurt van de bevestigingsknop een paar korte zinnetjes te plaatsen die deze punten beknopt uitleggen.

​Als je dit goed gedaan hebt staat je prospect niets meer in de weg om zijn aankoop te voltooien. Nadat de betaling voltooid is moet de prospect doorgestuurd worden naar de bedank-pagina waar hij nogmaals bedankt wordt voor zijn aankoop en hem getoond wordt wanneer hij kan verwachten dat zijn dienst precies geleverd wordt.

Follow-up, wanneer en hoe.

​Nu de klant het hele proces van bezoeker die de eerste keer op je website kwam tot betalende klant heeft doorlopen, is het werk voor jou echter nog niet gedaan. Nadat je de dienst geleverd hebt, kun je een week of drie daarna nogmaals contact met de klant opnemen en hem vragen of de geleverde dienst naar volle tevredenheid was.

Door dit te doen laat je de klant zien dat je hem niet direct weer bent vergeten nadat de ”buit” binnen is.

​Door de klant nogmaals de mond te gunnen, kun je er heel makkelijk achterkomen of je dienst aan de verwachtingen van een klant voldoet, en zo niet, hoe je de klant dat extra beetje persoonlijke ondersteuning en aandacht kunt geven om de ervaring met jouw bedrijf tot een positief einde te brengen.

Daarnaast is dit ook een uitgelezen kans om de klant te wijzen op andere diensten die een waardevolle aanvulling zijn op hetgeen hij al aangeschaft heeft. (de zogenaamde upsell). Hierdoor kan het zomaar gebeuren dat je in dit korte gesprekje een extra verkoop realiseert.

Wil je na het toepassen van de online aquisitie tips en technieken in dit artikel weten hoe je jouw bezoekers nog beter kunt omzetten tot klant? lees dan ook dit artikel boordevol conversieratio optimalisatie tips

​Dit waren de 7 aquisitie tips die je kunt toepassen om met je website meer klanten te krijgen middels warme aquisitie​. Ik zou het zeer op prijs stellen als je een kort berichtje zou willen achterlaten als deze aquisitie tips je geholpen hebben. Natuurlijk kun je ook een berichtje sturen als je vragen hebt, deze zal ik dan persoonlijk beantwoorden.

Ik ben benieuwd naar je Reply!!!

Michel Tempel

Michel Tempel

Michel Tempel is de eigenaar en drijvende kracht achter Meeronlineresultaat . nl

Hij geeft in zijn blogs internet marketing , conversie optimalisatie, marketing psychologie en SEO tips.

Snel meer leads genereren?
Je bent er bijna!Waar mogen we hem naartoe sturen?