SEO Copywriting is het schrijven van wervende zoekmachine geoptimaliseerde teksten die ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt in de organische (gratis) zoekresultaten van Google. Om goede SEO copywriting teksten te kunnen schrijven, is het belangrijk dat je de zoekwoorden op de juiste wijze en op de juiste plaats in de tekst verwerkt.

 

In dit artikel krijg je een stap-voor-stap uitleg hoe je effectief SEO Copywriting toepast om beter te scoren in Google.

 

 

Door SEO copywriting technieken toe te passen zul je meer bezoekers naar je website gaan krijgen met minder moeite…

 

 

Dan volgen nu de tips:

 

SEO Copywriting tip nr. 1 : Kies een zoekwoord dat niet te hoog gegrepen is.

Om de meeste kans op succes te hebben kun je het beste gebruik maken van zoekwoorden of synoniemen waarop de concurrentie niet moordend is. Vooral als je website nog niet zolang bestaat is het beter om je te richten op zoekwoorden waarmee je in de top 3 van de zoekresultaten kunt scoren.

Om uit te vinden of het woord dat je wilt gebruiken aan deze voorwaarde voldoet, volgt hier een methode om dit te controleren:

Ga naar https://moz.com/products/pro/seo-toolbar en download de gratis Mozbar. Nu moet je een account aanmaken en zal er een icoontje verschijnen rechtsboven in de taakbalk van je browser. Klik hierop ,meld je aan en ga naar Google.

Als je nu het woord in Google intypt en de zoekresultaten verschijnen, zal er onder alle zoekresultaten een grijze balk verschijnen. In deze grijze balk gaan we nu kijken welk getal er achter de letters PA staan.

PA staat voor Page Authority en geeft aan welke autoriteit Google aan de desbetreffende pagina heeft toegekend. Om nu in te kunnen schatten of dit zoekwoord voor jouw website haalbaar is ga je eerst een aantal van de reeds bestaande pagina’s op jouw website controleren.

Hiervoor gebruik je het beste blog berichten die je al geschreven en geplaatst hebt of bijvoorbeeld een van je diensten pagina’s. Kijk nu hoe hoog de gemiddelde Page authority is van je eigen webpagina’s om een goede inschatting te kunnen maken van de mogelijkheid om te kunnen scoren op dit woord.

Nu ga je in de top 10 kijken (de eerste pagina in de zoekresultaten) hoe hoog de PA’s zijn van de websites die daar getoond worden.

Hierbij richt je je voornamelijk op de top 3 tot 5, maar als blijkt dat in de gehele top 10 de PA’s beduidend hoger liggen dan de PA’s van jouw website, dan weet je dat de kans dat je überhaupt op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnen zult zo nihil is dat het zich niet loont om voor dit woord te gaan.

Stel je nu voor dat de PA van de websites in de top 10 tussen de 15 en 30 liggen en jouw website ligt ook in deze marge, dan maak je een goede kans om in elk geval in de top 10 zoekresultaten te scoren, en met een beetje inzet mischien wel in de top 3.

 

Verder zul je in de grijze balk onder de zoekresultaten  ook de letters  DA tegenkomen. DA staat voor Domain Authority en beschrijft de mate van autoriteit die Google aan een bepaald domein heeft toegekend. hierbij gaat het dus om de algehele autoriteit van de website.

Ook hierbij is het van belang dat deze getallen in dezelfde hoogte liggen als die van jouw website. Zolang deze beide getallen       ( PA en DA) dus rond dezelfde hoogte zijn als die van jouw website, zit je aardig goed en maak je goede kans om te scoren met het zoekwoord in Google.

hieronder vind je een afbeelding van de PA en DA in de zoekresultaten:

 

 

DA-PA-SEO copywriting

 

 

SEO Copywriting tip nr. 2: Schrijf met je bezoeker in gedachten.

Heel veel beginnende SEO copywriters schrijven hun teksten zo dat de zoekmachines precies weten waar de pagina over gaat. Hierdoor lopen ze echter het risico dat de bezoeker, waar de tekst eigenlijk voor geschreven is, er geen bal van snapt.

Dat komt omdat de zoekwoorden dan op onlogische plaatsen in de tekst verwerkt zijn waardoor deze heel onprettig lezen voor de bezoeker.

Natuurlijk wil je graag scoren op dat felbegeerde zoekwoord, maar wat heb je eraan als je een heleboel bezoekers naar de pagina krijgt , maar deze bezoekers niks met je tekst kunnen? Geloof je dat ze dan lang op je pagina blijven en uiteindelijk misschien wel zaken met je gaan doen?… ik denk het niet…

Het is dus ongelooflijk belangrijk om in eerste instantie vanuit de bezoeker te schrijven. Dit kun je doen door voor jezelf na te gaan welke vragen de bezoeker zou kunnen hebben en de antwoorden hierop in de tekst te verwerken.

Nu kun je gaan kijken hoe je de tekst kunt gaan aanpassen zodat de zoekwoorden enigszins op de juiste plek komen in de tekst, maar dat deze nog wel lekker leest. Als dit je lukt dan heb je een tekst geschreven die zowel door de zoekmachines als ook door je bezoeker goed te lezen is.

 

 

 

SEO Copywriting tip nr. 3: Gebruik Copywriting technieken.

Om je bezoeker zijn dieper liggende behoeftes aan te kunnen spreken moet je eerst weten wat deze zijn.Een goede manier om tot dat niveau door te kunnen dringen is door eerst voor jezelf op te schrijven wat de kenmerken van de dienst zijn waar je de tekst over schrijft.

Als je dit gedaan hebt ga je voor elk van de kenmerken die je opgeschreven hebt de voordelen voor je bezoeker opschrijven. Hierbij moet je niet denken aan de voordelen van je dienst, maar aan de ​persoonlijke voordelen (welke behoefte wordt bevredigt bij de bezoeker).

Hierdoor raak je bij de bezoeker precies de gevoelige snaar waardoor hij het gevoel krijgt dat jij hem begrijpt. Hierdoor gaat hij denken dat jij de oplossing voor zijn probleem hebt waardoor hij eerder bereid is om met jou zaken te doen.

Om een nog krachtigere indruk op je bezoeker te maken kun je nog een stapje verder gaan. Hiervoor neem je het (persoonlijke)voordeel voor je bezoeker zoals we hierboven besproken hebben en ga je kijken of je een voordeel van het voordeel kunt vinden.

Als dit je lukt dan dring je nog dieper door in de bezoeker zijn behoefte. Hier volgt een klein voorbeeld:

 

Kenmerk: afslank product

Voordeel: gewicht verliezen waardoor je die nieuwe jurken die je gekocht hebt voor de zomer aan kan.

Voordeel van het voordeel: jezelf weer aantrekkelijk voelen voor het andere geslacht omdat je je nu niet meer hoeft te schamen voor je vetrolletjes en eindelijk weer mooie kleding kunt dragen.

Als je deze voordelen van het voordeel goed kunt verwoorden en verwerken in je tekst, dan heb je een heel grote kans dat je bezoeker voor jou kiest in plaats van voor je concurrenten.

 

SEO Copywriting tip nr. 4: Plaats de zoekwoorden op de juiste plaats in de tekst.

​Om het beste resultaat te bereiken moet het woord een aantal keer op bepaalde plaatsen in de tekst voorkomen. Hierbij is het echter zoals al gezegd in tip 2, belangrijk om in eerste instantie vanuit je bezoeker te schrijven. Als het dan toch lukt om het zoekwoord op precies de juiste plek te krijgen en de zin nog steeds goed te lezen is, dan heb je het super gedaan.

De eerste keer dat we het zoekwoord gaan gebruiken is in de Title-tag. De Title-tag is de blauwe titel van de web pagina of het blogbericht zoals deze getoond wordt in de Google zoekresultaten. Kies hiervoor een pakkende titel die uitnodigt om op te klikken.

 

copywriting title tag google voor seo

 

 

​De tweede keer dat het woord gebruikt wordt is in de meta-description. De meta-description is de korte beschrijvende tekst waarin beknopt wordt weergegeven waarover de website gaat. De meta-description staat onder de de Title-tag en de URL in de Google zoekresultaten.

 

copywriting meta description google voor seo

 

De derde keer dat het zoekwoord gebruikt wordt is in de titel kop van de pagina. (ook wel de H1 header genoemd). Zorg ervoor dat het woord zover mogelijk vooraan staat.

​De vierde keer dat we het zoekwoord in de tekst gaan gebruiken is in de eerste alinea van de eerste paragraaf. Ook hierbij is het van belang dat het woord zover mogelijk vooraan staat. Om het zoekwoord in deze zin een beetje extra SEO waarde mee te geven moet je het woord Dikgedrukt maken.

​De vijfde keer dat je het zoekwoord gaat verwerken is in de eerste tussenkop. ( de zogenoemde H2 header). Ook bij het plaatsen van het woord in deze tussenkop geldt weer dat hoe verder het zoekwoord naar voren staat, hoe beter het is.

​De zesde keer dat je het zoekwoord gaat verwerken is in de tweede tussenkop (de zogenoemde H3 header). Ook hier geldt weer, hoe verder naar voren het woord staat, hoe beter het is.

​Nu de basis gelegd is, kun je het woord nog 2-3 keer in de tekst verwerken. hiervoor zijn geen vastgelegde plaatsen meer dus kun je zelf beslissen waar je deze zoekwoorden plaatst. Ga echter niet over deze 2-3 keer heen om te voorkomen dat je gaat ”keyword spammen”.

 

 

​SEO Copywriting tip nr. 5: Optimaliseer je afbeeldingen.

Om nog beter te kunnen scoren in Google kun je ook je afbeeldingen optimaliseren. Hierbij moet je op de volgende plaatsen het zoekwoord gebruiken:

Optimaliseren van de bestandsnaam:

Om de bestandsnaam van de afbeelding te optimaliseren is het belangrijk dat je hiervoor de keywords gebruikt waarop je graag gevonden wilt worden. Als je afbeelding nu bijvoorbeeld IMAGE65587459965.jpg heet, zal Google nooit deze afbeelding aan het keyword kunnen toekennen in de zoekresultaten.

Beter is het om een bestandsnaam bijvoorbeeld op deze manier te hebben:

tuinman-die-tuin-aanlegt.jpg hierdoor weet Google precies dat het hier om een tuinman die een tuin aanlegt gaat..

Bijkomend voordeel is ook dat je hierdoor nu ook gevonden kunt worden in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen op het betreffende keyword.

Optimaliseren van de titel:

De naam van de titel van je afbeelding kun je veranderen in het CMS (Content Management Systeem) van je website. Ook hierbij is het belangrijk dat je weer de keywords gebruikt. Dus als titel bijvoorbeeld: tuinman die tuin aanlegt.

 

 

afbeeldingstitel optimaliseren voor seo copywriting

 

 

Optimaliseren van de alt-tag:

Ook het optimaliseren van de alt-tag van je afbeelding doe je in het CMS van je website. een alt-tag is het tekstje dat verschijnt als je met de muis over de afbeelding gaat. Het doel van de alt-tag is dat als de afbeelding niet laad, er een tekstje verschijnt in het vak waar normaal de afbeelding zou staan.

 

 

​​SEO Copywriting tip nr. 6: Optimaliseer je video’s.

Om met video’s goed te kunnen scoren in Google is het belangrijk om deze op het zoek woord te optimaliseren. Het soort video’s waar je het meeste resultaat mee zult behalen is met Youtube video’s geïntegreerd in je website.

Door gebruik te maken van Youtube video’s wordt je met je website nog beter gevonden omdat Google waarde toekent aan Youtube video’s, (Youtube is namelijk van Google) en wordt je ook getoond in de video resultaten in Google.

 

 

video optimaliseren voor seo

 

 

Om een video te optimaliseren nadat je ingelogd bent in Youtube, plaats je het zoek woord op de volgende plaatsen:

-In de titel van de video.

-In de omschrijving. (maak deze niet te lang maar wel uniek)

-In de labels.

Bij het plaatsen van het zoekwoord is het ook hier weer van belang dat deze zo ver mogelijk vooraan staat.

 

SEO Copywriting tip nr. 7: Gebruik Synoniemen van het zoekwoord.

Door gebruik te maken van synoniemen van het zoek woord zorg je er enerzijds voor dat je niet gaat keyword spammen en anderzijds dat je op meer woorden gevonden gaat worden met je content.

Dit komt doordat Google de betekenis van synoniemen kan herkennen en deze kan linken aan het hoofd-zoekwoord dat je gebruikt hebt in je tekst.

​Een synoniem van bijvoorbeeld SEO zou kunnen zijn : Search Engine Optimization of Zoekmachine Optimalisatie of bijvoorbeeld SEO Copywriting.

Om aan goede synoniemen te komen kun je gebruik maken van de volgende technieken.

www.synoniemen.net op deze website kun je een woord ingeven en krijg je een lijst met synoniemen op dat betreffende woord.

LSI zoekwoorden: LSI staat voor Latent Semantic Index. Dit zijn de suggesties die je op de zoekresultaten pagina in Google onderaan vindt bij: ‘’anderen zochten ook op’’ .

 

 

copywriting met lsi zoekwoorden voor seo

 

 

Dit zijn andere woordcombinaties waar veel op gezocht wordt. Door deze zoekwoordcombinaties ook in je tekst te verwerken kun je dus je bezoekers aantallen vergroten en op meer combinaties gevonden worden.

Een andere manier is door gebruik te maken van gratis zoekwoord analyse tools. Een tool die zeer geschikt is om zoekwoordcombinaties te vinden is ubersuggest.io hier kun je het woord invoeren en wordt automatisch een lijst met woordcombinaties gemaakt.

 

 

​SEO Copywriting tip nr. 8: Stimuleer sociale interactie.

Sociale interactie op je website is een goede indicator voor Google voor wat betreft de populariteit van je content. Hoe meer reacties geplaatst worden of de content gedeeld wordt, des te beter het is voor je positie in Google.

Om sociale interactie te stimuleren is het belangrijk dat de content die je schrijft je bezoeker ook daadwerkelijk helpt om zijn probleem op te lossen. Alleen dan zal hij bereid zijn om zijn mening te geven over de kwaliteit van de content die jij geschreven hebt.

Nu kun je hem vragen wat hij aan jouw tips gehad heeft door onderaan de tekst bijvoorbeeld zoiets te vermelden als ‘’wat zijn jullie ervaringen met …..” (de tips uit de content) hierdoor kun je lezers stimuleren om te reageren. Zorg er wel voor dat je elke reactie of vraag persoonlijk beantwoordt.

Een andere manier om sociale interactie te stimuleren is door het promoten van je content via de sociale media.

Door dit te doen en een link terug naar het artikel op je website te plaatsen zorg je er enerzijds voor dat je meer bezoekers naar je website krijgt en deze bezoekers je blog bericht gaan lezen en erop gaan reageren, en anderzijds dat deze content meer gedeeld gaat worden door je bezoekers via social media waardoor je bereik nog verder groeit.

Om het je bezoekers makkelijk te maken om je content via de sociale media te delen, kun je gebruik maken van een social media side-bar plugin.

 

sociale-media sidebar plugin

 

Ook zijn er speciale plug-in’s waarmee je bijvoorbeeld Facebook Comments kunt tonen onder de blogberichten op je website.


​Dat waren de 8 tips van dit SEO Copywriting stappenplan.

Als je alle SEO tips gaat toepassen op de content die je creëert, dan zal deze goed gevonden gaan worden in Google

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten die je met deze SEO Copywriting tips behaalt en zou het leuk vinden als je hieronder een reactie zou willen achterlaten als je iets aan deze tips gehad hebt. Natuurlijk mag je ook een reactie achterlaten als je vragen hebt, ​deze zal ik dan persoonlijk beantwoorden.

Ik ben benieuwd naar je reply!!

 

 

Michel Tempel

Michel Tempel

Michel Tempel is de eigenaar en drijvende kracht achter Meeronlineresultaat . nl

Hij geeft in zijn blogs internet marketing , conversie optimalisatie, marketing psychologie en SEO tips.

Wil Jij ook Meer Leads Genereren??

meer leads in 5 stappen ebook

Je inschrijving was succesvol!! Je ontvangt zo een email met jouw Toolkit.