SEO tips voor meer gratis bezoekers uit Google

SEO tips voor meer gratis bezoekers uit Google die echt werken, dat is waar veel ondernemers naar op zoek zijn die het internet gebruiken om hun dienst aan de man te brengen. Daarom volgt hier een simpel 14-stappenplan waarin ik SEO tips geef hoe je meer gratis bezoekers uit Google kunt krijgen naar je website.

Ten eerste is het om gratis bezoekers naar je website te krijgen vanuit Google belangrijk om te beseffen dat het eventjes kan duren voordat deze bezoekers jou ook daadwerkelijk kunnen vinden in de organische (gratis) zoekresultaten van Google.

Dit komt omdat bij de gratis zoekresultaten het zo is dat Google bepaald wanneer jij in de zoekmachines opgenomen wordt en daardoor in de zoekresultaten getoond wordt als iemand op een relevante zoekterm zoekt. Als je de SEO tips uit dit stappenplan op de juiste manier toepast, kun je de kans dat je op zeer korte termijn al in de zoekresultaten verschijnt, enorm vergroten.

Bij het adverteren met bijvoorbeeld Google Adwords kom je wel direct voor in de zoekresultaten omdat jouw zichtbaarheid en positie in de zoekmachines wordt bepaald door het bedrag dat jij bereid bent te spenderen per bezoeker naar je website.

 

De SEO tips die je hier geeft, zijn die dan wel de moeite waard?

Jazeker! De SEO tips die je hier gaat lezen zijn juist heel erg waardevol.Vooral als je je bedenkt dat als deze bezoekers besluiten bij jou te kopen, je de maximale winst behalen kunt omdat je deze bezoekers naar je website gekregen hebt zonder ervoor betaald te hebben.

Het is misschien een beetje meer werk om deze SEO tips uit te voeren en het duurt misschien een klein beetje langer voordat bezoekers je kunnen vinden, maar het is de tijd en de inspanning meer dan waard.

Dan volgen nu de SEO tips om gratis bezoekers uit Google naar je website te kunnen krijgen.

Stap 1: Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en of deze voldoende zoekvolume hebben.

Van alle SEO tips is dit mischien wel de allerbelangrijkste. Om goed gevonden te kunnen worden in de gratis zoekresultaten van Google is het belangrijk dat je eerst gaat onderzoeken welke zoekwoorden en termen het beste jouw dienst of product beschrijven.

Hierdoor zullen de bezoekers die je naar je website gaat krijgen veel relevanter zijn en heb je daardoor een grotere kans op een succesvolle verkoop omdat deze specifieke bezoekers precies op zoek zijn naar jouw dienst.

Neem voor jezelf een vel papier en schrijf alle woorden waarvan jij denkt dat die het beste bij je dienst passen op en ga dan in een zoekwoord tool deze woorden invoeren en kijk hoeveel maandelijks zoekvolume erop deze zoekwoorden plaatsvindt.

Een zoekwoordtool die ik zelf gebruik en die hier uitermate geschikt voor is, heet Longtail Pro.

Longtail Pro geeft je de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de zoekwoord competitie, de hoeveelheid zoekopdrachten en nog veel meer belangrijke informatie.

Door dit te doen krijg je een goed inzicht in de hoeveelheid zoekopdrachten die maandelijks op dat bepaalde woord gedaan worden en kun je voor jezelf beslissen of het de moeite waard is om voor een bepaald woord je website pagina te gaan optimaliseren.

Stap 2: Plaats het zoekwoord in de title-tag en de meta-description.

Als je dan het juiste woord gevonden hebt, ga je deze in de title-tag en de meta-description verwerken.

De title-tag

Dit zijn de gegevens die google laat zien in de zoekresultaten. Dit is de zin die boven de URL staat en deze beschrijft het doel van je website.

Een title tag in de Google zoekresultaten ziet er als volgt uit:

(de title-tag is de blauwe zin)

seo tips title-tag

Wat opvalt aan de title-tag is dat de zoekwoorden(combinatie) waar men graag op gevonden wil worden vooraan in de title-tag staat. Dit is belangrijk want hoe verder vooraan in de title-tag het zoekwoord (of de zoekwoordcombinatie) waar je op gevonden wilt worden staat, hoe relevanter Google het vindt.

Waar je verder op moet letten bij het schrijven van een effectieve title-tag is dat de tekst uitnodigt om op te klikken.

De meta-description

De meta-description is de tekst die in de Google zoekresultaten onder je URL staat:

seo tips meta-description

Bij het schrijven van de meta-description is het belangrijk dat de woord(combinatie) waar je op gevonden wilt worden ook weer zover mogelijk vooraan in de tekst staat en dat dit woord dikgedrukt is. Ook bij de meta-description is het belangrijk dat de tekst uitnodigt om op te klikken. Daarnaast zorgt een goede beschrijving voor een verhoogde CTR (click-through-rate)  wat je vindbaarheid ten goede komt.

‘Door deze SEO tips toe te passen zul je snel gaan stijgen in de gratis Google zoekresultaten’

Stap 3: Eerst een afbeelding.

Nadat je de title-tag en meta-description geschreven hebt is het tijd om een afbeelding te gaan gebruiken. Gebruik hiervoor een afbeelding die precies het doel van de pagina beschrijft.

tips voor afbeelding voor betere seo

In deze afbeelding kun je ook weer 3 keer het zoekwoord verwerken. Dit doe je op de volgende plaatsen: de bestandsnaam, de titel en de alt-tag.

Optimaliseren van de bestandsnaam:

Om de bestandsnaam van de afbeelding te optimaliseren is het belangrijk dat je hiervoor de zoekwoorden gebruikt waarop je graag gevonden wilt worden. Als je afbeelding nu bijvoorbeeld IMAGE65587459965.jpg heet, zal Google nooit deze afbeelding aan het zoekwoord kunnen toekennen in de zoekresultaten.

Beter is het om een bestandsnaam op deze manier te hebben:

tuinman-aan-het-grasmaaien.jpg

Optimaliseren van de titel.

Ook de titel gaan we optimaliseren op het zoekwoord. De titel is het kleine balkje met tekst dat verschijnt als je met de muis over de afbeelding gaat. Ook hier gaan we het woord in gebruiken.

Optimaliseren van de alt-tag.

Ook de alt-tag wordt met het woord voorzien. De alt-tag is de tekst die in het venster te vinden is waar normaal gesproken de afbeelding zou staan. De alt-tag verschijnt alleen als de afbeelding niet laadt op de website.

Het grote voordeel als je de afbeelding op deze drie punten optimaliseert, is dat je hierdoor nu ook gevonden kunt worden in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen op het betreffende woord.

​Stap 4: Zet de zoekwoorden op de juiste plaats in de tekst.

Nu ga je de woord op de juiste plaatsen in de tekst van je website pagina neerzetten. Hiervoor zijn bepaalde plaatsen bestemd die zorgen voor het meeste resultaat. Die plaatsen zijn als volgt:

-In de titel van je website pagina. Het eerste woord plaats je in de titel van de pagina die je met dit bepaalde zoekwoord wilt voorzien. Plaats dit woord zover mogelijk naar voren.

-In de eerste tussenkop (de H1 of Header 1). Nu gaan we het woord plaatsen in de eerste tussenkop. De tussenkop kun je zien als de titel van het bericht dat je gaat plaatsen. Schrijf deze tussenkop relevant met ook weer het woord zover mogelijk vooraan in de zin.

-In de eerste alinea. De volgende plaats waar we het zoekwoord gaan neerzetten is in de eerste alinea. Ook hier geldt weer dat het woord zover mogelijk vooraan in de zin moet staan. Daarnaast is het ook raadzaam om het woord in deze zin dikgedrukt te maken.

-In de tweede tussenkop (de H2 of Header 2). Hiervoor gelden eigenlijk dezelfde regels als bij de eerste tussenkop.

-In de derde tussenkop (de H3 of Header 3). Ook hier weer dezelfde regels als bij de eerste en tweede tussenkop.

-In de tekst zelf. De laatste plaats waar we het woord plaatsen is in de tekst zelf. Pas bij gebruik van het woord in de tekst echter wel op dat je niet gaat ‘’keyword spammen’’. Dit is het overvloedig gebruiken van het woord in je tekst waardoor de tekst niet meer fatsoenlijk te lezen is.

Vroeger werd dit veel gedaan omdat men daarmee een hogere positie in de gratis Google zoekresultaten kon krijgen, maar sinds geruime tijd is het zo dat dit geen enkele invloed meer op je positie heeft.

Het overvloedig gebruiken van hetzelfde woord in je tekst wordt tegenwoordig door Google afgestraft waardoor je in de zoekresultaten zult gaan dalen.

Het beste is om buiten het plaatsen van het woord in de Headers (1,2,3), het woord nog een paar keer te gebruiken in de tekst. Een goed voorbeeld is dit blogbericht dat je nu aan het lezen bent en die geoptimaliseerd is op het woord SEO tips. Het heeft hierbij de voorkeur dat deze woorden redelijk in het bovengedeelte van de tekst gebruikt worden maar wel zo dat het prettig leest.

Want iets dat men altijd in het achterhoofd moet houden, is dat men schrijft voor de bezoeker en niet voor Google.


Stap 5: De zoekmachinevriendelijke URL.

Bij het kiezen van een goede URL is het belangrijk om op het volgende te letten:

-Gebruik als extensie alleen .nl of .com (internationaal)

-Plaats geen streepjes tussen de woorden in de URL, dus bijvoorbeeld niet

www.jan-de-tuinman.nl  maar  www.jandetuinman.nl

-Gebruik geen nummers en Engelse woorden, dus bijvoorbeeld niet: www.4ever2be.nl

-Gebruik woorden die je business of het resultaat wat je klanten krijgen beschrijven, zoals bijvoorbeeld een URL als deze: effectieveteksten.nl of succesvolafslanken.nl . De naam van je bedrijf mag natuurlijk ook.

-Je kunt ook je eigen naam als URL gebruiken als het merk om jou als persoon heen gebouwd is. Dus bijvoorbeeld www.jouwnaam.nl

Dan is het ook nog belangrijk om de URL zoekmachine vriendelijk te maken. Wat ik hiermee bedoel is het volgende; heel vaak zie je URL’s die er als volgt uitzien:

http://www.jandetuinman.nl/?=p1kgutihsjkfofdld_auth=85849933_lang=nl 

Je zult begrijpen dat Google problemen heeft om te ontdekken dat deze url bijvoorbeeld over tuinaanleg gaat en deze in de zoekresultaten te tonen als gezocht wordt op bijvoorbeeld: ‘’tuinaanleg”.

Beter is het om de volgende structuur te gebruiken in je URL:

http://www.jandetuinman.nl/diensten/tuinaanleg-en-onderhoud/tuinaanleg/

Stap 6: Breng voor je bezoeker een duidelijke structuur aan zodat hij precies weet waar hij zich bevindt op je website.

Dit kun je doen door gebruik te maken van zogenaamde ‘’Breadcrumbs’’. Een breadcrumb geeft de bezoeker overzicht en hiermee kan hij snel door je website navigeren. Een Breadcrumb kan er als volgt uitzien:

Home >> diensten >> tuinaanleg en onderhoud >> tuinaanleg >> wintertuin

Een Breadcrumb vind je direct onder de header en de woorden in de breadcrumb zijn klikbaar. Door gebruik te maken van een Breadcrumb verhoog je de gebruiksvriendelijkheid en kan je bezoeker makkelijker navigeren op je website.

Een ander bijkomend voordeel is dat je in de Breadcrumb het zoekwoord verwerken kan.

​Stap 7: Backlinks.

Om nog hoger in Google te kunnen stijgen is het belangrijk om backlinks naar je pagina te krijgen.

Backlinks zijn links op andere websites die naar jouw website pagina verwijzen. Meestal zijn dit websites die in dezelfde branche als jij actief zijn.

tips voor betere seo backlinks

Om backlinks naar je website te krijgen is het belangrijk dat je andere website eigenaren gaat benaderen met het verzoek om een backlink naar jouw website te mogen plaatsen.

Om dit op een natuurlijke manier te doen zou je als gastblogger een artikel voor de website kunnen schrijven en vragen of de website eigenaar dit artikel op zijn website zou willen plaatsen.

Hier kun je dan in de signature (daar waar de auteur van het artikel zijn naam plaatst) een link opnemen met jouw URL erin verwerkt.

Waar je voor moet oppassen is dat je niet gaat linkruilen. Linkruilen is het wederzijds uitwisselen van een link. Dus jij plaatst een link naar hun website, en de andere website plaatst een link terug naar jouw website.

Door links te ruilen gaat de werking van de backlink verloren omdat dan door Google de waarde die aan de backlink wordt toegekend gehalveerd wordt. Dit is doordat Google dan ook wel doorheeft dat het hierbij om een onderlinge linkruil gaat. Doe dit dus niet!!!


Stap 8: Uitgaande links

Uitgaande links zijn links waarbij jij vanuit jouw website naar andere websites met een hoge autoriteit linkt. Een voorbeeld van een website met een hoge autoriteit is bijvoorbeeld Wikipedia.

Door naar een website met een hoge autoriteit te linken krijgt je website meer waarde in de ogen van Google. Dit zorgt ervoor dat je beter kunt scoren in de zoekresultaten op het woord dat hier relevant aan is.

Dat Google je website hierdoor als waardevoller gaat zien komt omdat Google haar gebruikers de beste en meest relevante informatie wil bieden.

Als jouw website relevant is aan de pagina van de website met autoriteit en je naar deze website een link hebt opgenomen, dan gaat Google jouw website als een relevante waardevolle toevoeging zien op de informatie die op de autoritaire website wordt aangeboden.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dit gaat overdrijven en zoveel mogelijk links naar websites met autoriteit op je website gaat plaatsen, want dit werkt averechts. Doe dit met mate dan haal je het beste resultaat.

Stap 9: Interne links.

Om nog beter in Google gevonden te worden, kun je gebruik maken van interne links. Interne links zijn links in je pagina die naar een andere pagina op je website linken. Meestal gebeurt dit door bepaalde woorden in je tekst klikbaar te maken als linktekst.

Als men dan op de link klikt wordt men doorgestuurd naar de pagina die op dat (zoek)woord geoptimaliseerd is. Hierdoor bouw je een interne linkstructuur op die elke keer als dat bepaalde woord in je tekst voorkomt, de linkstructuur van je website weer een beetje sterker maakt.

Om dit allemaal handmatig te moeten doen is onbegonnen werk. Er zijn voor WordPress websites plug-in’s ontwikkelt die dit automatisch kunnen doen. Heb je een ander website systeem, dan kun je het beste je webbouwer vragen welke oplossing voor jouw website het meest geschikt is.

Stap 10: Title-atribute & Anchortekst.

Title-atribute

Een title-atribute is het tekstje dat verschijnt als je met de muis over de linktekst gaat. Dit tekstje kun je de naam geven van de pagina waar de link naartoe verwijst.

Anchortekst

De anchortekst is de tekst die je gebruikt als titel van de linktekst. Deze kun je op 2 manieren gebruiken. Als je linkt naar een pagina waarbij je niet op een bepaald woord gevonden hoeft te worden zou ik de titel van de pagina letterlijk overnemen.

Wil je echter wel op een bepaald woord gevonden worden op de pagina waar de link naartoe linkt, dan zou ik als linktitel het zoekwoord gebruiken. Let er wel op dat je dan ook de title-atribute dezelfde naam geeft.

Het benoemen van de tekst voor je title-atribute en anchortekst kun je doen in de CMS omgeving van je website.

title-atribute

Stap 11: Links uit sociale media.

Ook links vanuit de sociale media dragen bij aan je zoekmachine optimalisatie want elke keer dat je website geliked wordt in bijvoorbeeld Facebook, dan kun je dat zien als een positieve stem voor je website omdat degene die je liked je website aan anderen aanbeveelt.

Hierdoor heb je het voordeel dat je enerzijds kans op meer bezoekers hebt die via de social media kanalen naar je website komen, en anderzijds is het aantal likes dat je website krijgt een indicatie van hoe populair je website is.

Stap 12: Video SEO.

Ook (Youtube) video’s op je website dragen bij aan je zoekmachine optimalisatie. Door video’s op je website te plaatsen ga je met deze video’s ook gevonden worden in Google Video en in de zoekresultaten van Youtube.

tips voor video seo

Een bijkomend voordeel is dat je door gebruik van video’s de bezoekers die meer visueel ingesteld zijn, ook de kans geeft om jouw content te absorberen.

Een belangrijke indicator die Google gebruikt bij de waardering van websites is de tijd die de bezoeker op de website doorbrengt. Door interessante video’s op je website te plaatsen kun je deze tijd verhogen en zal dit je zoekmachine optimalisatie inspanningen ten goede komen.

Stap 13: Laadsnelheid van je website.

De laadsnelheid van je website speelt een belangrijke rol in zoekmachine optimalisatie. De meeste bezoekers die je website bezoeken beslissen in de eerste 3 seconden of de website die ze bezoeken interessant is voor hen.

Als jouw website te lang tijd nodig heeft om te laden, dan is de kans zeer groot dat je bezoeker alweer vertrokken is van je website voordat hij überhaupt geladen is. De maximale tijd dat het eigenlijk zou mogen duren om je website te laden is ongeveer 3 seconden.

In Google kun je meerdere websites vinden waar je gratis de laadsnelheid testen kunt. De website die ik hiervoor gebruik is: https://tools.pingdom.com/ 

Stap 14: Mobile responsiveness van je website.

Het percentage internetgebruikers dat tegenwoordig met een mobiel apparaat op het internet surft is nu al beduidend hoger dan het aantal dat met een desktop of een laptop op internet zit.

Hierdoor wordt het steeds belangrijker om goed te kunnen scoren in Google, dat je website ook op mobiele apparaten op de juiste manier weergegeven wordt.

Google heeft dit ook ingezien en heeft in Oktober 2015 de zogenaamde ‘’Mobilegeddon update’’ doorgevoerd. Hierdoor worden websites die niet voor mobiele weergave geoptimaliseerd zijn benadeeld in de zoekresultaten.

Vele websites die voorheen op de hoge posities in Google stonden zijn opeens flink gedaald of soms zelfs helemaal verdwenen uit de zoekresultaten.

Je kunt in Google Webmaster Tools testen of je website mobile responsive is of klik hier.

Nu moet men wachten tot Google de website in de zoekresultaten opneemt en kan men gaan kijken hoe men in de zoekresultaten kan gaan klimmen op weg naar een nummer 1 positie.

Pas deze SEO tips toe op je website en je zult verrast zijn van de resultaten.

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje zou willen achterlaten als je echt iets aan deze SEO tips gehad hebt of als je vragen hebt over de SEO tips in dit stappenplan. Ik zal dan al je vragen persoonlijk beantwoorden.

Als je helemaal los wilt gaan met de SEO van je website, dan heb ik nog een ander artikel geschreven boordevol SEO tips. Dit artikel gaat over SEO Copywriting

Ik ben benieuwd naar je Reply!!

Michel Tempel

Michel Tempel

Michel Tempel is de eigenaar en drijvende kracht achter Meeronlineresultaat . nl

Hij geeft in zijn blogs internet marketing , conversie optimalisatie, marketing psychologie en SEO tips.

Snel meer leads genereren?
Je bent er bijna!Waar mogen we hem naartoe sturen?